Dit kan met name problemen opleveren in geval van echtscheiding of van uitkoop.
In het eerste geval zal diegene aan wie de woning niet wordt toebedeeld, als eis stellen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te worden ontslagen. Anders geformuleerd: diegene aan wie de woning wel wordt toebedeeld, zal na verdeling als enige aansprakelijk dienen te zijn voor de nakoming van de financiele verplichtingen jegens de hypotheeknemer (meestal de bank). Dit nu vereist de medewerking van de bank. In de praktijk blijkt dit een struikelblok te zijn. Mocht de bank op geen enkele wijze bereid zijn mee te werken, staan er in feite nog slechts twee mogelijkheden open: ofwel een deel van de schuld voortijdig aflossen en een eventuele boete wegens vervroegde aflossing accepteren of met de gewezen partner een onderlinge regeling treffen. Daarmee is de positie van de gewezen partner echter niet voldoende afgezekerd. De situatie in geval van uitkoop door één of meer leden van een ervengemeenschap van één of meer andere leden van deze gemeenschap is in feite vergelijkbaar. Ook daar verandert ten nadele van de bank het aantal personen op wie de bank voor 100% verhaal kan nemen indien de hyotheekverplichtingen niet meer worden nagekomen. Het beste advies dat in dit verband is te geven: bekijk opnieuw de gehele financieringsbehoefte en stem deze zo goed mogelijk af op enerzijds de reele draagkracht van diegene die de woning overneemt en anderzijds op datgene waartoe de bank maximaal bereid is en doe dit tijdig!
0 Reacties
Veelal wordt gemeend dat in Zwitserland een wet bestaat die het verkopen van een vakantiewoning binnen vijf jaar na de verwerving verbiedt, mogelijk omdat dit op een site van een Nederlandse makelaar wordt vermeld. Klopt dit, bestaat deze wet werkelijk?
Hieronder vindt u de vindplaatsen voor de drie op dit punt belangrijkste kantonen, alfabetisch gerankschikt. Een andere vraag is of deze termijn van vijf jaar ook geldt in geval van vererving, dus of de datum bepalend is waarop de erfgenaam door vererving eigenaar wordt. Antwoord: neen. Art. 12 lid 3 Bundesgesetz über die Harmonisierung der direkten Steuern der Kantone und Gemeinde (StHG) bepaalt:
Die Besteuerung wird aufgeschoben bei: a. Eigentumswechsel durch Erbgang (Erbfolge, Erbteilung, Vermächtnis), Erbvorbezug oder Schenkung. In dit geval wordt derhalve de bezitsduur voor de hoogte van de Grundstückgewinnsteuer bepaald vanaf het moment van de verkrijging door de erflater. Deze termijn eindigt eerst op het moment van eigendomsoverdracht door diegene die de woning heeft geerfd. De vererving leidt op zich dus niet tot een aanslag wegens Grundstückgewinnsteuer. Wanneer ik zo nu en dan een site tegenkom van hen die zich deskundig noemen, lees ik beweringen waar ik mij niet weinig over verbaas. De tekst van deze uitspraak luidde: "Met het oog op besparing van toekomstige heffing van erfbelasting en schenkbelasting kan overwogen worden dat de erflater c.q. schenker zich in Zwitserland vestigt". Deze zin suggereert dat de erven van een Nederlandse erflater ongeacht het aantal jaren dat de erflater voor zijn overlijden in Zwitserland heeft gewoond, onder het Zwitserse successierecht minder belasting verschuldigd zijn dan zij in Nederland verschuldigd zouden zijn geweest indien de erflater ten tijde van zijn overlijden in Nederland had gewoond. Dit is niet juist.
Onder de titel "successierecht" heb ik twee situaties belicht. Woonde de erflater in Nederland ten tijde van zijn overlijden, dan is de Nederlandse Successiewet van toepassing, ook ten aanzien van het in Zwitserland gelegen onroerend goed. Woonde de erflater ten tijde van zijn overlijden in Zwitserland, dan zijn de erven in Nederland geen erfbelasting verschuldigd voor zover de erflater gedurende meer dan tien jaar voor zijn overlijden in Zwitserland gewoond heeft. Betreft het de echtgenoot en/of de kinderen, dan zouden deze erven in beginsel in Zwitserland Erbschaftsteuer verschuldigd zijn, ware het niet dat voor hen een nultarief geldt. Voor een nadere uitleg en de vindplaats van de relevante wetsartikelen kunt u hier klikken. Ik adviseer een ieder niet zonder meer blind te varen op hetgeen een "deskundige" stelt, maar meerdere bronnen te raadplegen teneinde er zaker van te zijn dat geen beslissing wordt genomen op basis van onjuiste informatie. |
Archieven
Oktober 2020
Categorieën
Alles
|